Amnesty : Pindakaas zonder schending van mensenrechten

Collecteweek en 8 maart vrouwendag vallen dit jaar samen en de hele week is Amnesty zichbaar in de gemeenten Noordenveld en Leek.

Collecteweek

De regiowerkgroep Leek/Noordenveld van Amnesty International doet in 2017 voor de vijftiende keer mee aan de landelijke een collecte. In Noordenveld zullen enthousiaste collectanten van 6 tot en met 11 maart 2017 weer de straat opgaan. Vorig jaar werd tijdens de collecte in de gemeente Noordenveld 2800 euro opgehaald. In 2016 gingen in heel Nederland 17.000 vrijwilligers langs de deuren en werd in totaal €1,5 miljoen opgehaald voor het mensenrechtenwerk van Amnesty.

Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Zoals Amnesty ook deed voor bijvoorbeeld Yecenia Armenta uit Mexico. Zij zat vier jaar gevangen , nadat ze, na vijftien uur lang gemarteld te zijn, een moord bekende die ze niet had begaan. Ze kwam vrij, mede nadat Amnesty International actie voor haar voerde.

Ik wil alle mensen die zich voor mij hebben ingezet enorm bedanken. Dank dat jullie door bleven vechten. Blijf doorgaan met dit prachtige werk, het vechten voor anderen”

Missie Amnesty

Amnesty International wil een wereld waarin iedereen profiteert van de mensenrechten. Om dat te bereiken doet Amnesty onderzoek naar schendingen van deze rechten en voert actie tegen die schendingen.

Waarom een collecte?

Amnesty International is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek,

lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde voor de organisatie.

met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Voor Yecenia Armenta uit Mexico en voor talloze anderen.

Voor het eerst is het dit jaar ook een online collectebus. Heeft u geen contant geld in huis en wilt u toch doneren?

Ga naar de online collectebus!

Internationale vrouwendag.

Op 8 maart zal Amnesty zichtbaar zijn in het centrum van Roden. Voor boekenhandel Daan Nijman vragen de werkgroepleden van Leek-Noordenveld aandacht voor de schending van de mensenrechten van vrouwen werkzaam op de palmolieplantages in Indonesië.

Palmolie zit in heel veel producten. Onder andere in koekjes, shampoo, pindakaas. Unilever verkoopt dit soort producten en neemt hiervoor palmolie af van grote palmolieproducenten. Amnesty onderzocht palmolieplantages in Indonesië.

De omstandigheden waarin de vrouwen daar werken zijn mensonterend.

Vrouwen werken met name in de teams die de palmbomen planten en onderhouden.

Soms worden ze gekort op hun loon of ze krijgen wel hun dagloon maar als het werk niet af is komt het restant van de dag bovenop de doelstelling voor de volgende dag.

Op de plantages worden veel chemische bestrijdingsmiddelen toegepast, waaronder ook zeer giftige. De vrouwen moeten hiermee, vaak onvoldoende beschermd, werken.

Amnesty documenteerde ernstige gezondheidseffecten op het personeel.

Kan ik meer over het onderzoek van Amnesty lezen op de plantages?

In het rapport op de website van Amnesty:

Onze facebookpagina

Facebookpagina Amnesty Nederland